Stránky

neděle 17. května 2020

První setí - 18. 3. 2020

Nemáme skleník, ani pařeniště. Předpěstování sazenic zatím probíhá v nevyhovujících podmínkách, na parapetu severně orientovaným oknem. Sazenice se vytahují za sluncem a jsou slabé. Přesto jsem ráda, že jsem si setí a přesazování vyzkoušela. Můj první pokus byl sice ze sedmdesáti procent neúspěšný, ale hodně jsem při tom naučila a stále je tu ještě šance, že z toho bude alespoň pár bylinek a brokolice.



Proč pěstovat ze semínek 

  1. Je to levnější, než kupovat sazenice. 
  2. Nabídka semínek je mnohem pestřejší než u předpěstované sadby. 
  3. Díky pěstování ze semínek můžeme mít vlastní sazenice v době, kdy ještě nejsou k dostání. Až budeme mít skleník, můžeme do něj sazenice vysazovat dříve než umožňuje naše klima. Tím můžeme o několik týdnů prodloužíme sezonu. 
  4. Pokud zvládneme pěstovat zeleninu ze semínek a zároveň si vypěstovat vlastní semínka, zmenšíme závislost na dodavatelích sadby, ušetříme za nákup semínek a hlavně podpoříme svojí soběstačnost a udržitelné zahradničení.

Výběr plodin

Při výběru plodin jsme se zaměřit na nenáročné rostliny, které bychom mohli zvládnou i jako začátečníci. Zároveň se snažíme pokrýt celou sezonu a připravit si i sazenice rostlin pro podzimní a zimní sklizeň.


Při prvním setím jsem si prošla nakoupená semínky a podle informací na zadní straně vybrala ta, která jsou určená k výsadbě v a březnu.

Zelenina
  • cukety 
  • hlávkový salát
  • brokolice
  • růžičková kapusta

Bylinky
  • bazalka
  • třapatka
  • majoránka

Nádoby a zemina

Salátová semínka a brokolici jsem vysela ve dvou řádcích do truhlíku (nebyl to dobrý nápad) a zbytek jsem vysévala do zrecyklovaných sadbových květináčů. Cukety jsem sila po čtyřech až pěti semínkách. Majoránkou, kapustou a třapatkou jsem "posolila" povrch květináče.

Semínka jsem sázela do hlíny vykopané na zahradě. Ideální by bylo přimíchat trochu kompostu, ale všechen jsem spotřebovala do záhonu. Při prvním pokusu jsem se vykašlala i na drenáž, na což doplatila hlavně majoránka.

Popisky

I těch pár truhlíků jsem si radši popsala. Použila jsem nanuková dřívka a lihovou fixu, aby se popisky při zalévání nesmyly. Popsaná dřívka hodlám používat opakovaně. Bohužel jsem si tentokrát nepopsala datum výsevu, což mi později chybělo.
 

Fotodokumentace

Den 1: 18. 3. 2020 - Setí



Semínka cuket vysazená v hloubce cca 2 cm, připravená na zasypání. V pozadí vysetý salát a brokolicí v truhlíku. Po vysetí jsem důkladně zalila a odnesla do tepla na parapet. 

Den 8: 25. 3. 2020




Semínka vyklíčila! Všechny rostliny, kromě majoránky, vyhnaly děložní lístky a začínají růst. Pokud začne povrch půdy prosychat, zalévám. 

Den 12: 29. 3. 2020



Cukety rychle předběhly ostatní rostliny a vytváří první pravé listy.

Den 29: 15. 4. 2020




Cukety už se nevejdou na parapet a začínají nasazovat květy. 

Bazalka pomalu vytváří první pravé lístky.

Třapatka je na tom podobně.

Salát a brokolici jsem bohužel nevyfotila, ale vytvořil nepřehlednou, propletenou houštinu vytáhlých slabých sazeniček. 

Den 32: 18. 4. 2020 Přesazování




Cukety jsem zkusila přesadit do truhlíku ven. Příliš jsem od toho nečekala, protože cukety mají jít na záhon až po květnových zmrzlících.

Saláty se mi z lepkavé jílovité hlíny nepodařilo vypreparovat, takže jsem to celé vzdala. 

Pár brokolicí jsem přesadila do sadbových květináčů vyrobených z ruliček toaletního papíru.

Bazalka, třapatka, majoránka a kapusta zůstávají ve svých květináčích. 


Den 34: 20. 4. Umořeny větrem



Cukety to na balkoně vydržely tři dny. Potom přišel silný východní vítr, se kterým měli co dělat i tulipány a zlaté deště a cukety omlátil

Shrnutí

Z první várky sazenic zatím žije bazalka, třapatka a brokolice. Brokolici jsem 26. 4. vysadila na záhon.



Majoránka vůbec nevyklíčila. Salát se mi nepodařilo přesadit a cukety byly moc rychlé. Od vysetí po vysazení ven to trvalo jen měsíc, takže byly připravené moc brzy.

Růst cuket od semínky po sazenice. 


Co příště udělám jinak

  1. Cukety vyseji později! Jsou mnohem vitálnější, než jsem čekala. Na balíčku je sice napsáno, že se mohou vysévat od března, ale příště je vyseji až v půli dubna, nebo později, aby byly připraveny jít na záhon v druhé půli května. 
  2. Salát nebudu vysévat do truhlíků, ale do sadbovačů, abych mohla celý přesadit rostlinku s celým kořenovým balem. 
  3. Půdu příště odlehčím pískem nebo jinou drenáží. Zemina ze zahrady je bohužel dost jílovitá. Dlouho drží vlhkost, což některým rostlinám vadí. Jakmile začne vysychat, vytvoří na povrchu tvrdou krustu, do které se špatně vsakuje voda. 
  4. Přímo do truhlíku umístím popisek s datem výsadby. 








Žádné komentáře:

Okomentovat